Lactosevrije melk

Lactosevrije melk

Melk is af en toe toch een beetje onmisbaar en daarom is lactosevrije melk een uitkomst. Denk bijvoorbeeld aan de melk voor in je koffie. Of aan de melk om pannenkoeken te kunnen bakken.

Lactosevrije melk echt géén lactose?

Bij lactosevrije melk wordt het enzym lactase toegevoegd. Hierdoor wordt de lactose gesplitst in glucose en galactose. Hierdoor zullen de negatieve gevolgen van lactose bij een lactose-intolerantie niet optreden. Maar let op! Ben je erg gevoelig voor hele kleine hoeveelheden lactose? Dan kun je de lactosevrije melk beter toch links laten liggen. Er kunnen zich namelijk toch nog sporen van lactose in de melk bevinden. Op iedere honderd gram bedraagt dit percentage minder dan 0,1 g.

Welke lactosevrije melk is er?

Er zijn verschillende merken die lactosevrije melk in hun assortiment hebben.

Lactosevrije melk merken

  • MinusL
  • Campina
  • Albert Heijn
  • Arla

Alternatief voor lactosevrije melk?

Er zijn gelukkig ook genoeg alternatieven voor lactosevrije melk. Ook deze alternatieven kun je heel goed gebruiken in bijvoorbeeld je koffie en pannenkoeken. Deze alternatieven zijn plantaardig en allemaal hebben ze hun eigen specifieke kenmerken.

Lactosevrije melk Alternatief

  • Sojamelk
    Soja (-melk) is inmiddels zeer geliefd. Het is niet meer weg te denken in de wereld van de lactose-intoleranten. Het is daarom het meest bekende alternatief. Waarschijnlijk is het ook meteen het meestgebruikte. Soja zit vol eiwit, onverzadigd vet, ijzer en vitamine B1. Vaak is aan sojamelk ook nog calcium en B12  toegevoegd. Dit om het een echt alternatief van koemelk te laten zijn.
  • Rijstmelk
    Rijstmelk is wat waterig. Hierdoor ziet het er misschien een beetje apart uit. Toch is het perfect om bijvoorbeeld je pannenkoeken mee te maken. Doordat het minder vet bevat dan koemelk is het minder geschikt voor in een cappuccino. Naast de vetten bevat rijstmelk ook erg weinig vitamines, mineralen en eiwitten.
  • Kokosmelk
    Kokosmelk is rijk aan vitamine C, vitamine E en vitamine B. Daarnaast zit er ook veel magnesium, antioxidanten, kalium, fosfor en ijzer in. De kant-en-klare kokosmelk uit de supermarkten kan daarnaast ook nog een hoop suiker bevatten. Pure kokosmelk kan in ieder geval een positieve invloed hebben op je stofwisseling.
  • Amandelmelk
    Amandelmelk is ook zeer geschikt voor mensen die geen gluten mogen hebben. Die zitten er namelijk niet in. Wel zitten er veel eiwitten, antioxidanten en gezonde vetten in. Jammer genoeg zit er in de kant-en-klare amandelmelk maar iets van 2 tot 8% amandelen in. Let daarom goed op de toegevoegde ingrediënten! Hoe minder, hoe gezonder de amandelmelk voor je is. Amandelmelk werkt prima voor in de koffie, in je cake- of pannenkoekenbeslag.
  • Hazelnootmelk
    Bij hazelnootmelk heb je een beetje hetzelfde ‘probleem’ als bij de amandelmelk. De kant-en-klare versie uit de winkel bevat maar heel weinig hazelnoten. Meestal zit er toch iets van suiker of een andere zoetmaker in. Dus let ook hier op de toegevoegde ingrediënten. Je kunt het eventueel ook helemaal zelf maken!
  • Havermelk
    Havermelk bestaat uit heel veel vezels, vitaminen en mineralen. Het heeft wel een hele specifieke smaak, waar je van moet houden. Je ziet wel steeds meer dat het in koffie gebruikt wordt. Het is dan ook ideaal voor cappuccino’s.
  • Hennepmelk
    Hennepmelk kun je alleen kopen in landen waar hennepzaad legaal is. In de hennepmelk zit geen THC en dus wordt je er niet high van. Wel zit het vol proteïne, vitamine A, foliumzuur en veel gezonde vetten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*