Lactosevrij eten op de Azoren

Lactosevrij eten op de Azoren, Portugal hebben wij heel veel kunnen doen. Je verwacht het stiekem eigenlijk niet. Raad namelijk eens waar de Azoren onder andere om bekend staat? Melk, boter en kaas. Van notabene de Nederlandse melkkoeien. Ze hebben op dit kleine eiland bijvoorbeeld maar liefst drie (!) kaasfabrieken.

Afijn, niks voor ons lactose-intoleranten, maar geen zorgen! Je kunt er écht heel goed lactosevrij eten. Hieronder daarom mijn tips voor een aantal restaurants die zeker de moeite waard zijn.

4 Plátanos Café Restaurante

Estrada regional 39A, 9545-410 Santo António, Portugal (Google Maps)

Onze eerste avond op de Azoren zochten we een restaurant op, redelijk dicht in de buurt van ons hotel. Het was namelijk al ietwat laat, we waren uiteraard moe van de reis. Dus zochten we een ‘snelle’, maar goede hap.

Bij binnenkomst viel ons direct het uitzicht op. Het restaurant bestaat aan één kant namelijk geheel uit glas. Je zit namelijk aan het water en daarom kijk je uit op zee.

Lactosevrij eten op de Azoren 4 Platanos Cafe Restaurante

Goed om te weten is dat op de Azoren alles heel erg Engels, Duits en Italiaans gericht is. Nederlandse menukaarten zie je hier daarom niet terug. Omdat ik niet al teveel honger had, ging ik voor koolvis. Niet wetende dat mijn portie groooooot zou zijn.

Lactosevrij eten op de Azoren 4 Platanos Cafe Restaurante hoofdgerecht

De koolvis was op de huid gebakken, lekker krokant en lekker gekruid. Daar bovenop lag een berg gebakken uien en paprika. Ook werden er aardappelschijfjes geserveerd, die flinterdun waren en daarom meer op chips leken. Dit zie je veel terug in elk restaurant op de Azoren. Ook de nodige groenten en fruit komen elke keer weer terug op je bord.

Om de prijs moet je lachen. We dachten af en toe zelfs: Nee, dat kan niet. Dit moet een foutje zijn. Maar het is echt zo; het eten op de Azoren is heel goedkoop. Ook in dit restaurant waren we voor twee hoofdgerechten en twee drankjes niet meer dan 27,52 euro kwijt.

Restaurante São Pedro (SP)

Largo Almirante Dunn 23-A, 9500-292 Ponta Delgada, Portugal (Google Maps)

Als je denkt dat het buiten het seizoen bij restaurants die meer dan 1100 goede beoordelingen makkelijk is om een tafeltje te krijgen: fout gedacht. Dat geldt dus ook voor Restaurant São Pedro. We waren er iets voor openingstijd, maar we kregen toen eigenlijk al te horen dat ze compleet vol zaten.

Tenzij.. we in een uur konden eten. Daar hadden we geen problemen mee, dus hop. Aan tafel. Bestellen en gaan.

De zeer vriendelijke medewerker(s) hielp mij bij het kiezen van een gerecht en kon mij precies zeggen wat erin zat en wat ze eventueel weg konden laten. Ik wilde eigenlijk wel iets uit de streek proberen en dus ging ik voor een lokale (groene) wijn en een lokaal gerecht, namelijk gegrilde steak met ratatouille. Ook deze werd geserveerd met de bekende chips.

Lactosevrij eten op de Azoren Restaurante Sao Pedro

Je zou denken dat je op de Azoren vooral veel vis kunt eten, maar niets is minder waar. In elk restaurant staan er ook tal van steaks op de menukaart, net zoals dat hier het geval was. Met zijn tweetjes, voor brood vooraf, twee hoofdgerechten en twee drankjes waren we 46 euro kwijt.

Nog een ander leuk weetje over dit specifieke restaurant, is dat de eigenaar ook fotograaf is. Al zijn (mooie) foto’s van het eiland hangen dan ook in de zaak. Leuk om even een rondje te doen, terwijl je op je eten wacht.

Lactosevrij eten op de Azoren Restaurante Sao Pedro eigenaar

Gin & Mar Club

Oceano Atlântico, Portugal (Google Maps)

Google Maps vindt dat dit restaurant in de oceaan ligt, maar geen zorgen; Het ligt aan een boulevard, langs het water, vlakbij de haven. Leuk om even helemaal af te lopen en om dan plaats te nemen bij een van de restaurants. Dat deden wij dus ook, tussen de middag.

Wat goed om te weten is dat je op de Azoren laat eet in de avond. De meeste restaurants zijn overdag van 11:00 tot 15:00 uur open en gaan in de avond pas weer open tussen 18:00 en 19:30 uur. De meeste mensen, en vooral de lokale mensen, beginnen zelfs pas met hun avondeten rond 20:00-21:00 uur. Ga daarom voor een goede lunch!

Lactosevrij eten op de Azoren Gin Mar Club

Gin kun je ook echt overal op het eiland verkrijgen, maar bij een Gin & Mar Club moeten we die natuurlijk ook echt even proberen. Ze hadden ongeveer 20 verschillende soorten. Daarnaast hadden we als voorafje een bruschetta met tomatensalsa en als ‘hoofd’ verschillende soorten sushi. Ook hier was de bediening weer ontzettend vriendelijk en hebben ze denk ik wel vier keer bevestigd dat het zonder lactose is.

De sushi was heerlijk. De vis was vers en ze waren bijna allemaal netjes gerold. Voor dit allemaal waren we 36 euro kwijt.

Taberna Açor

R. dos Mercadores 41, 9500-150 Ponta Delgada, Portugal (Google Maps)

Dit restaurant wilde ik per sé bezoeken, gezien de meer dan 1200 positieve recensies op Tripadvisor. En ik ben heel erg blij dat we hier naartoe zijn gegaan. Voor de zekerheid waren we weer erg op tijd en gelukkig waren er nog wat plekjes vrij. Een half uur nadat wij een tafeltje kregen, zat de tent dan ook bommetje vol (gezellig druk, niet vervelend druk).

Ook hier was onze persoonlijke bediening mega behulpzaam. Voor de zekerheid werd bijvoorbeeld de verpakking van het brood voor mij gehaald, zodat ik zelf bij de ingrediënten kon kijken of ik alles mocht. Alles werd driedubbel nagevraagd en bevestigd.

In dit restaurant is het de bedoeling dat je deelt en samen eet. Dit betekent niet meteen dat je van hetzelfde bord moet eten. Je krijg netjes je eigen bord, maar je kunt wel opscheppen van alle gerechtjes die je bestelt.

Als voorgerecht vond mijn vriend dat ik orgaanvlees weer eens moest proberen. Ik ben hier normaal gesproken geen fan van, maar ik had het ook alweer wat jaartjes niet gegeten. En je smaak kan natuurlijk veranderen, dus vooruit dan maar. Daarnaast wilde ik dan graag de meloen met ham. Als drinken nam ik het lokale (fris-) drankje Kima.

Lactosevrij eten op de Azoren Taberna Acor

De kippenlever was niet zo aan mij besteed, de kippenmaag juist weer wel (lekker mals!) en het varken was ook lekker. De ham met meloen was heerlijk en het brood lekker zacht (maar wel best zwaar).

Als hoofdgerecht koos ik de tonijn steak. Die wilde ik al eerder proberen, maar overal was ie best duur (ten opzichte van andere gerechten). Hier was ie maar 12 euro, dus ik verwachtte er eigenlijk niet veel van. Maar wat was het LEKKER! Als ik ooit nog eens naar de Azoren ga, ga ik hier absoluut weer tonijn steak eten.

Het leuke is dat je het zelf moet bereiden. Je krijg een hete steen, met daarbij (gekruide) olie en zout en wat sausjes. Je legt hem er zelf even een paar minuten op et voila. Eten maar.

Lactosevrij eten op de Azoren Taberna Acor tonijn steak

Naast de tonijn steak werd er ook nog een zoete aardappel en black-eyed beans geserveerd.
Voor dit alles (brood, twee voorgerechten, een hoofdgerecht voor twee, twee frisdrank, een whiskey en een irish coffee) waren we 40,45 euro kwijt. Een lachertje toch? Dit restaurant krijgt van mij echt een dikke tien.

Sushiki

103, Av. Infante Dom Henrique, 9500-704 Ponta Delgada, Portugal (Google Maps)

Ergens tussen de middag kreeg ik ontzettende trek, maar het was inmiddels alweer 14:40 uur. En omdat alle eettentjes om 15:00 uur dichtgaan, was ergens uitgebreid gaan zitten geen optie. We waren al vaker langs Sushiki gelopen, maar je kunt van buiten de binnenkant niet zien en dus vertrouwden we het niet helemaal.

Ik trok uiteindelijk toch de stoute schoenen aan en ben binnen gaan kijken, want je kon er ook afhalen. Voor 6,50 euro liep ik dan ook de deur uit met een volle bak, versgemaakte sushi (24 stuks maki). Ik kreeg er ook nog netjes stokjes, wasabi en sojasaus bij.

Lactosevrij eten op de Azoren Sushiki

Helemaal niks mis mee! Lekker, vers, goedkoop, veel en ideaal als lunch of tussendoor.

Parque Atlantico

R. da Juventude, 9500-211 Ponta Delgada, Portugal (Google Maps)

Op de Azoren hebben ze ook een redelijk groot overdekt winkelcentrum, met daarin een verdieping met heel veel eettentjes. Veel scholieren gaan hier tussen de middag lunchen. Wij dus ook.

Ik had trek in een hamburger en ben vrijwel elk eettentje afgeweest, maar helaas hadden ze allemaal geen lactosevrij broodje en dus ben ik heel saai naar de Burger King gestapt. Daar hing namelijk uiteraard een allergenen-lijst en kon ik snel zien wat veilig was.

Lactosevrij eten op de Azoren Burger King

Een whopper met frietjes en mayonaise en ketchup it is! Prima voor een snelle hap tussendoor en dat voor maar 6,65 euro! Mocht je zelf wat anders willen; bij de andere eettentjes was het geen probleem om lactosevrij te eten, enkel een hamburger mét broodje was lastig.

Forneria São Dinis

Rua Padre Fernando Vieira Gomes, 20, 9500-241 Ponta Delgada, Portugal (Google Maps)

Bij dit restaurants kun je onder andere pizza en pasta eten. Of de pizza’s lactosevrij zijn weet ik eigenlijk niet, want ik had behoorlijk veel zin in pasta!

De (wederom) vriendelijke bediening hielp ons bij het voorgerecht. Ik had gehoopt dat ik de bladerdeeghapjes mocht hebben; en wonderbaarlijk mocht dat. Ik ging ontzettend twijfelen en ben toch stiekem op Portugese bladerdeeg gaan zoeken via Google, en inderdaad; die maken ze met plantaardige margarine.

Lactosevrij eten op de Azoren Forneria São Dinis

Daarnaast bestelde ik een pasta met inktvis (weer een keer iets uitproberen!). Misschien lag het aan mij, misschien aan de bediening, maar ik kreeg pasta met gamba’s. Ik heb er verder niets van gezegd, want gamba’s is ook helemaal dikke prima.

Lactosevrij eten op de Azoren Forneria São Dinis Hoofdgerecht

Heerlijk! Klein beetje pittig, lekker veel gamba’s en 100x beter dan dat ik in ons hotel heb gegeten (daar ga ik niet eens verslag van doen; zo teleurstellend was het eten daar). Voorgerecht, twee hoofdgerechten en wat drankjes voor 40 euro!

Café Canto do Cais

Rua de São Pedro, 9545-133 Capelas, Portugal (Google Maps)

Op onze een-na-laatste avond besloten we om een keer niet naar Ponta Delgada (het centrum van het eiland) te gaan. En toen kwamen we op dit restaurant. Blijkbaar veel bezocht door lokale mensen en dat was inderdaad zo. Het zat vol met zowel toeristen als lokale mensen.

Lactosevrij eten op de Azoren Cafe Canto do Cais

Ook zat er een lokaal iemand achter de piano, die allerlei Britse en Amerikaanse meezing-nummers speelde (van de Beatles tot Billy Joel). Het was er supergezellig en ik heb denk ik de leukste avond van mijn vakantie gehad hier en we zijn hier dan ook even blijven hangen.

Ik had nog geen kip gezien op het eiland, maar in dit kleine en knusse restaurant hadden ze het. Dus bestelde ik dat, samen met weer het lokale frisdrank Kima. Mijn vriend nam de vleesschotel, waarin ook kip terugkwam. Leuk om te weten is dat alles wat je hier op je bord krijgt, door de eigenaar zelf is gevangen of gekweekt. Al het fruit komt dus ook uit eigen tuin.

Lactosevrij eten op de Azoren Cafe Canto do Cais hoofdgerecht

Toen we moesten afrekenen dachten we in eerste instantie dat ze een foutje hadden gemaakt. Het was namelijk nog geen 25 euro. En dat voor twee grote volle borden en vier drankjes. Maar nee; het klopte. Dus gaven we uiteraard een flinke fooi.

Na even met de eigenaar gebabbeld te hebben, kregen we een likeurtje en kwamen er twee volgeschreven klompen op de bar te staan. Hier moesten we nog even als Nederlanders een groet op schrijven. Superleuk en knus restaurant; zeker de moeite waard om hier een avond door te brengen. Neem voor de zekerheid wel een Portugees allergenenkaartje mee, want de bediening lijkt toeristen niet helemaal gewend te zijn en ze verstaan daarom ook niet al het Engels.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.